Descriere funcțională
Standul este destinat determinării caracteristicii forță-deformare (F-S) a arcurilor elicoidale din componența suspensiei secundare a VF. Arcurile pot să fie încercate separat, ca elemente arc exterior/arc interior, sau pot să fie încercate ca ansamblu arc exterior și arc interior.
Standul este constituit dintr-o platformă din tablă cu grosimea de 25mm și dimensiuni de 700 x 800 mm, pe care se montează arcurile elicoidale. Arcurile sunt centrate inferior și superior prin elemente circulare de centrare, identice cu cele de la locomotivă. La partea superioară este prevăzut un taler cu șase perechi de lagăre circulare cu bile care alunecă pe șase tiranți cu diametrul de 40mm din oțel arc de înaltă calitate. Deasupra talerului se montează o doză circulară de 200kN, clasă 0.5.
Forța de apăsare este realizată prin intermediul unui cilindru hidraulic de înaltă precizie, Enerpac, tip RC1510, cu următoarele caracteristici: cursa maximă 254 mm, forța maximă 150 kN, presiunea maximă 700 bar, suprafața efectivă a cilindrului 20.3 cm2.
Presiunea hidraulică este realizată de o pompă de înaltă presiune cu ulei la 700bar, care permite setarea în trepte de presiune cu o eroare de 5bar. În regim automat de funcționare pompa menține automat presiunea impusă în intervalul a două limite impuse, superioară și inferioară.
Pentru determinarea caracteristicii F-S, domeniul nominal de forță al arcurilor elicoidale este împărțit în 5 subdomenii, rezultând 5 trepte de forță de încercare, în intervalul 0…Fn.
La începutul ciclurilor de încărcare propriu-zise se măsoară lungimea inițială a arcului folosind un șubler verificat metrologic.
Încercarea propriu-zisă constă din aplicarea a trei secvențe de câte 5 trepte de forță: 0; 1/5Fn; 2/5Fn; 3/5Fn; 4/5Fn; Fn; 0. Pe fiecare treaptă de forță, sarcina este menținută constant pe o durată de cca. 20s. Pentru fiecare ciclu de încărcare-descărcare se înregistrează forța de apăsare și deformarea arcului. Din reprezentarea în coordonate F-S, se determină constanta elastică, k a arcurilor, aceasta servind la împerecherea aceatora, în vederea obținerii unei distribuții cât mai uniforme a sarcinii pe rama de boghiu și pe carcasa locomotivei.